Elektroniczne zwolnienia w ZLO

Przypominamy, że od 1 grudnia wszystkie zwolnienia lekarskie ZUS ZLA (tzw. L4) w ZLO wystawiane są jedynie w wersji elektronicznej – e-ZLA. ZLO zaczęło wystawiać elektroniczne zwolnienia już na przełomie 2017/2018 r. Wszyscy lekarze spółki zostali przeszkoleni i są uprawnieni do wystawiania e-zwolnień. Przygotowane, tj. wyposażone w sprzęt wraz z odpowiednią aplikacją, są także wszystkie gabinety lekarskie.

 Jak to działa?

Podczas wizyty lekarz wystawia niezdolnemu do pracy pacjentowi zwolnienie e-ZLA  i przekazuje je (po jego podpisaniu z wykorzystaniem certyfikatu z ZUS, kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP) elektronicznie do ZUS. Następnie ZUS udostępnia je płatnikowi składek (np. pracodawcy) na jego profilu na PUE ZUS nie później niż w dniu następującym po dniu otrzymania e-ZLA (bez podawania numeru statystycznego choroby). Informacja ta jest przekazywana także ubezpieczonemu (m.in. pracownikowi), posiadającemu profil ubezpieczonego/świadczeniobiorcy na PUE ZUS.

Pacjent (ubezpieczony) może mieć również m.in. wgląd do zwolnień poprzez swój profil na PUE ZUS, do założenia którego zachęca ubezpieczyciel. Aby je założyć wystarczy:

  • wejść na stronę zus.pl i kliknąć „zarejestruj się”;
  • wybrać sposób rejestracji i wypełnić formularz;
  • ustalić hasło do konta (login otrzymuje się na e-mail podany w formularzu);
  • potwierdzić swoją tożsamość, co można to zrobić na kilka sposobów :

– za pomocą profilu zaufanego ePUAP,

– za pomocą certyfikatu kwalifikowanego (podpis elektroniczny),

– osobiście, w każdej placówce ZUS.

Jeśli pacjent ma konto w banku który, zawarł z ZUS porozumienie, do rejestracji może wykorzystać serwis bankowości elektronicznej. Można to zrobić:

  • przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji klikając w ikonę swojego banku. System przekieruje wtedy na stronę banku, tam pacjent podaje login i hasło do bankowości elektronicznej. Gdy system przeniesie pacjenta na PUE, musi on uzupełnić wymagane dane i zaakceptować regulaminy;
  • bezpośrednio ze strony swojego banku – klikając w odpowiednią ikonę i wywołując tym samym usługę ZUS, dzięki której można założyć konto na PUE. System bankowy przekierowuje na PUE, gdzie pacjent uzupełnia wymagane dane i akceptuje regulaminy.

Szczegółową instrukcję jak założyć konto w PUE ZUS znajdziesz tu: http://www.zus.pl/documents/10182/167564/Rejestracja_i_logowanie.pdf/b43e762e-8924-415f-8057-7c0aafc9217c