11 lutego europejskim dniem numeru alarmowego 112

Każdego roku 11 lutego obchodzimy europejski dzień numeru alarmowego. 112 to numer alarmowy, pod który można dzwonić bezpłatnie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego na terenie całej Unii Europejskiej. Wybierając 112, uzyskujemy połączenie z odpowiednią służbą ratunkową: policją, strażą pożarną lub pogotowiem ratunkowym, a numer jest dostępny jest przez całą dobę.

Numer 112 funkcjonuje obecnie we wszystkich państwach członkowskich UE, jako jedyny (np. w Danii, Finlandii, Holandii, Portugalii, Rumunii, Szwecji i na Malcie) lub równolegle z krajowymi numerami alarmowymi (w Polsce np. 999 – pogotowie ratunkowe, 997 – policja, 998 – straż pożarna).

Niestety, jak pokazują badania, tylko 27 proc. Europejczyków zna numer alarmowy oraz jego zastosowanie. Ma to zmienić m.in. coroczny europejski dzień numeru alarmowego, podczas którego jest on promowany w czasie różnych imprez i konkursów. Innym celem europejskiego dnia numeru alarmowego  jest edukacja w zakresie prawidłowego, tj odpowiedzialnego, korzystania z niego. Ważne jest, aby wiedzieć, kiedy wybrać numer alarmowy. Fałszywe połączenia, czy to świadome, czy nie, przeszkadzają w pracy operatorom i opóźniają możliwość niesienia pomocy osobom, które naprawdę potrzebują pilnej pomocy służb.

Jak prawidłowo korzystać z numeru alarmowego? Zobacz kilka użytecznych wskazówek Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego

  • Zachowaj spokój: Dzwoniąc pod numer 112, należy zachować spokój. Musisz podać służbom ratunkowym odpowiednie informacje.
  • Jeśli to możliwe, zadzwoń sam. Nikt nie może wyjaśnić sytuacji lepiej niż ty.
  • Poczekaj, aż operator odpowie na twoje połączenie. Może to zająć trochę czasu, ale każde kolejne połączenie jest uważane za nowe i jest umieszczane na końcu kolejki, dlatego czas przejazdu może zostać przedłużony.
  • Kiedy operator odpowie na twoje wezwanie, wypowiedz swoje imię, spróbuj wyjaśnić, co się stało i kto jest zaangażowany. Spróbuj również wskazać swoją lokalizację w najlepszy możliwy sposób. Ułatwia dostęp do służb ratowniczych.
  • Odpowiedz na pytania i postępuj zgodnie z radą operatora. Nie rozłączaj się, dopóki operator tego nie powie. Ponadto staraj się utrzymywać swoją linię telefoniczną (to połączenie darmowe), dopóki służby ratunkowe nie dotrą do Ciebie. Dyspozytor może potrzebować skontaktować się z tobą w celu uzyskania dalszych informacji.
  • Jeśli coś się zmieni, poinformuj 112 ponownie.
  • Jeśli sytuacja się zmieni, na dobre i złe, zadzwoń ponownie pod 112 i zgłoś to.

Należy pamiętać, że czasami kilka osób dzwoni pod 112, zgłaszając tę samą sytuację awaryjną. W takich przypadkach nie zdziw się, jeśli operator poprosi o dodatkowe informacje i zakończy połączenie. Jest to normalna procedura, aby uniknąć powtarzających się informacji, zwolnić linię telefoniczną i zapewnić szybką odpowiedź na kolejne połączenie alarmowe.